Guide over reklamationsreglerne i EU-lande

Overvejer din virksomhed at sælge online til forbrugere i andre EU-lande, Island eller Norge? Så er der hjælp at hente i en ny oversigt over regler for reklamationsret og udvidet garantidækning.

Det er vigtigt at sikre sig, at man overholder de retningsregler der gælder i det land, hvori man udbyder sine varer. Blandt andet er reklamationsfristerne ufravigelige, hvorfor du som erhvervsdrivende er forpligtet til at give kunden de rettigheder, som er gældende i forbrugerens hjemland.

Bag guiden står Forbruger Europa, som i Danmark er et samarbejde mellem EU-kommissionen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Guiden indeholder information for både forbrugere og virksomheder, og kan hjælpe med at give et overblik over de gældende regelsæt.

Guiden kan findes på Forbruger Europas hjemmeside, her kan man vælge

På Forbruger Europas hjemmeside kan man finde en guide over hvert enkelt lands regler for reklamationsret og garantier. Herudover har man som erhvervsdrivende mulighed for, at benytte sig af den udarbejdede tjekliste, for derved at være sikker på, at leve op til reglerne.

Landeguiden kan findes her.