Har du styr på dine rettigheder som flypassagerer?

Det kan være svært at lure, hvilke rettigheder man har som flypassager, når flyet er forsinket, overbooket eller aflyst. Partner Advokater har udarbejdet en guide, som giver et overblik over disse regler – guiden er dog kun omfattet fly som rejser fra lufthavne i EU, eller fly som ankommer til EU med et selskab, som er fra et EU-land (eller Island, Norge og Schweiz).

Aflysninger og overbooking:

Hvis du nægtes at borde, fordi flyet er aflyst eller overbooket har du ret til enten at få billetten refunderet eller alternativ transport.

Du kan også have ret til mad, forplejning og overnatning afhængigt af flyturens forsinkelse og længden af flyturen.

Hvis du afvises, flyet bliver aflyst eller du ankommer mere end 3 timer senere til destinationen, kan du have krav på erstatning mellem 1800-4500 kr. Beløbet afhænger af flyturens længde. Ved aflyste afgang er der dog ikke mulighed for kompensation, såfremt aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder (fx vejrforhold), du blev underrettet 14 dage før eller du fik tilbudt en alternativ rute med en tidsplan, som svarede til den oprindelige.

Mistet eller ødelagt bagage?

Hvis din indtjekkede bagage mistet, ødelægges eller forsinkes, kan du have ret til erstatning fra flyselskabet på op til ca. 9000 kr. Hvis håndbagage ødelægges, bærer selskabet ansvaret – såfremt de var skyld i beskadigelsen.

Vi anbefaler, at man sørger for at have en privat rejseforsikring, som dækker mistet bagage. Dette skyldes først og fremmest, at forsikringsselskaberne udbetaler summerne hurtigst, således man kan få købt fx tøj, og fordi man kan få et højere beløb erstattet.